آستیگماتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟ | بینایی سنجی و عینک هیراد

آستیگماتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان آستیگماتیسم

عارضه ی آستیگماتیسم در واقع یک نقص شایع اما قابل درمان است که علت آن  ایجاد انحنای نامنظم در قرنیه یا لنز چشم می باشد و باعث تاری دید و خستگی چشم و سردرد در فرد خواهد شد.

اگر چشم را به شکل یک توپ گرد درنظر بگیریم در صورت وجود آستیگمات چشم از حالت گرد و کروی خارج شده و حالت بیضوی شکل پیدا می کند مثل تخم مرغ، در نتیجه تصاویر به دلیل انکسار (شکست) نامساوی نور،به درستی روی شبکیه چشم متمرکز نمی شوند به همین خاطر تصاویر هم در نزدیک و هم دور تار دیده می شوند. افرادی که آستیگمات دارند معمولا نور را پخش شده می بینند.

عارضه ی آستیگماتیسم ممکن است همراه با نزدیک بینی یا دور بینی خود را نشان دهد و باعث تاری دید در فواصل مختلف شود.

علائم آستیگماتیسم:

از مهم ترین علائم و نشانه های عارضه ی آستیگماتیسم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تاری یا تحریف دید
  2. خستگی یا ناراحتی چشم
  3. سردرد
  4. مشکل دید در شب
  5. چشمک زدن یا تیک و پرش چشم
  6. دوبینی
  7. حساسیت وسوزش مداوم چشم

انواع مختلف آستیگماتیسم چیست؟

به طور کلی بیماری و عارضه آستیگمات به دو دسته تقسیم میشود، آستیگمات قرنیه چشم و آستیگمات عدسی چشم؛ در آستیگمات قرنیه این اختلال در اثر نامنظم بودن سطح قرنیه ایجاد می شود. در آستیگمات عدسی نیز همانطور که اسمش پیداست در اثر نامنظم بودن سطح عدسی به وجود می آید.

هر کدام از انواع آستیگمات میزان تاری وعلائم متفاوتی دارند و نوع درمانشان نیز متفاوت است که برای درمان آن حتماً می بایست به اپتومتریست مراجعه کنید تا به شکل دقیق به شما کمک کند و اطلاعات نحوه مراقبت از چشمانتان را به شما آموزش دهد.

آستیگمات همچنین به دو نوع منظم و نامنظم تقسیم می شود.

انواع مختلف آستیگماتیسم چیست؟

چه عواملی باعث آستیگماتیسم می شود؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که علت دقیق آستیگمات مشخص نیست و هنوز به طور قطعی نمی توان اعلام کرد چه عاملی باعث ایجاد شدن این عارضه در چشم ما می شود.

داشتن آستیگماتیسم ارثی: یکی از مهمترین دلایل عارضه آستیگماتیسم می توان به اختلالات ژنتیکی اشاره کرد. بعضی از افراد به طور مادرزادی با این عارضه به دنیا می آیند و از کودکی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

جراحی چشم: بر اساس آخرین مطالعات و تحقیقات انجام شده این عارضه می تواند پس از جراحی چشم نیز رخ دهد که گزارش های زیادی در این باره از طرف پزشکان معروف و مشهوری ارائه شده.

قوز قرنیه: جالب است بدانید بیماری به نام قوز قرنیه می تواند باعث آستیگماتیسم در افراد شود. این بیماری به صورتی عمل می کند که باعث نازک شدن و برآمدگی بافت شفاف روی قرنیه می شود و در این وضعیت فرد دچار تاری دید و حساسیت به روشنایی خواهد شد.

لازم به ذکر است که هنوز در علم پزشکی برای قوز قرنیه هم دلایل مشخصی یافت نشده است اما متخصصان بر این باورند که این بیماری می تواند ناشی از عوامل ارثی باشد که از والدین به کودکان منتقل می شود.

ضربه یا صدمه: یکی دیگر از عوامل رایجی که می تواند باعث ایجاد آستیگماتیسم در افراد شود ضربه و یا صدمه به چشم است که در بیشتر افراد از همین طریق ایجاد می شود. با توجه به این موضوع بهتر است که از برخورد یا ضربه خوردن به سرتان تا جایی که میتوانید جلوگیری و محافظت کنید.

حساسیت و مالش چشم: یکی دیگر از دلایل ایجاد آستیگماتیسم می توانید مالش چشم باشد که کار بسیار ساده و بدیهی است ولی باید بدانید که حساسیت و مالش زیاد چشمانتان می تواند جزو ساده ترین دلایل ایجاد آستیگماتیسم برای شما شود.

آستیگمات چشم در کودکان:

بسیاری از نوزادان به صورت مادر زادی آستیگماتیسم دارند. عدم تشخیص مناسب و به موقع مشکلات بینایی در کودکان معمولا باعث ایجاد تنبلی چشم شده و آنها را با اختلال یادگیری مواجه میکند.

باتوجه به اینکه بیشتر مشکلات بینایی در کودکان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و کودک در واقع همه چیز را تا می بیند ولی فکر می کند که ایرادی ندارد و همه همینطور می بینند، توصیه می شود که کودک خود را از ۶ ماهگی نزد اپتومتریست (بینایی سنج) برده و وضعیت بینایی کودک خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

آیا مطالعه و کار با گوشی زیاد با نور کم و رعایت نکردن فاصله استاندارد با تلویزیون باعث ایجاد آستیگماتیسم می شود؟

خیر، عدم رعایت استانداردهای لازم برای مطالعه،کار با گوشی و تماشای تلویزیون و… در ایجاد خستگی و ضعف چشم تاثیر دارد اما دلیل ایجاد آستیگمات با این موارد در ارتباط نیست.

اما کسی که استیگمات دارد نور کم و مطالعه و کار با گوشی در این فضا می تواند علائم این اختلال را که شامل خستگی چشم وسردرد است را افزایش دهد.

چه عواملی باعث آستیگماتیسم می شود؟

درمان آستیگماتیسم:

روش های مختلفی برای درمان آستیگماتیسم وجود دارد که ما در ادامه به روش های مختلف درمان آستیگماتیسم  می پردازیم:

عینک طبی: همیشه اولین و مطمئن ترین روش برای درمان عیوب انکساری از قبیل آستیگماتیسم، دوربینی، نزدیک بینی و پیرچشمی، تجویز عینک طبی می باشد.

لنزهای تماسی: برخی افراد به دلایلی مثل تحمل نکردن وزن عینک، دوست نداشتن ظاهر عینک و در شرایطی مثل ورزش کردن که استفاده از عینک برایشان سخت است، ترجیح می دهند که به جای عینک طبی از لنز های تماسی استفاده کنند، اما به دلیل اینکه لنزهای تماسی مستقیما روی چشم قرار می گیرند نیازمند رعایت بهداشت و مراقبت بیشتری هستند.

روش ارتوکراتولوژی: در این روش از لنز سخت برای تغییر شکل قرنیه استفاده می شود، که فرد مبتلا به آستیگماتیسم این لنز های تماسی را در دوره های زمانی کوتاه استفاده می کند. روش درمانی ارتوکراتولوژی اختلال بینایی فرد را به طور دائمی درمان نمی کند.

روش جراحی با لیزر: در این روش با انجام عمل های جراحی مثل لیزیک و PRK میتوان شکل غیر طبیعی قرنیه را اصلاح کرد. در این روش ها برای اصلاح شکل قرنیه، لایه ای از بافت سطحی و داخلی قرنیه برداشته می شود.

آیا در صورت وجود آستیگماتیسم به استفاده از عینک طبی نیاز دارید؟

در مورد آستیگمات کم وخفیف نیازی به تجویز عینک نیست اما اگر این استیگمات کم با علائمی مثل خستگی چشم ،سوزش چشم و یا سردرد همراه باشد و یا در موارد استیگمات متوسط یا زیاد عینک تجویز می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض آستیگماتیسم هستند؟

از نظر میزان سن، هیچ برتری وجود ندارد و همه افراد در همه گروه های سنی چه کودک و چه بزرگسال همه به یک اندازه در معرض ابتلا به آستیگمات هستند، اما افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند و زمینه ژنتیکی درمورد ضعف بینایی، نزدیک بینی زیاد، دوربینی شدید و بیماری های قرنیه ای مثل قوز قرنیه دارند و یا سابقه عمل های جراحی چشمی دارند نسبت به بقیه افراد در معرض خطر ابتلای بیشتری هستند.

تست بینایی سنجی:

در این روش شما باید تقریبا از فاصله ی ۶ متری بتوانید حروف روی تابلو را تشخیص دهید. اگر چشم شما سالم باشد می توانید این حروف را به طور کامل ببینید و اصطلاحا چشم شما بیست بیستم ( ده دهم) و سالم است.

البته در بعضی موارد مثل آستگماتیسم پایین ممکن است باز هم دید کامل را داشته باشید که در اینصورت اگر علائم دیگری مثل خستگی چشم، سردرد، سوزش و مالش چشم و… نداشته باشید نیاز به تجویز عینک نیست در غیر این صورت اپتومتریست با توجه به معاینه دقیق برای شما عینک تجویز خواهد کرد.

موسسه بینایی سنجی و عینک هیراد با تکیه بر دانش روز دنیا و با استفاده از جدید ترین و مجهز ترین دستگاه ها آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در این زمینه می باشد.

امتیاز مقاله :
5/5

مطالب مرتبط

Swimming-Glasses

راهنمای خرید عینک طبی شنا

خرید عینک شنا طبی  عینک طبی شنا یک وسیله ضروری برای افراد مبتلا به بیماری‌های چشمی است که می‌خواهند از فعالیت‌های آبی لذت ببرند. این عینک‌ها از چشمان شما در برابر اشعه های مضر، رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می

ادامه مطلب »
Buying-Glasses-1

سوالات متداول و رایج در خرید عینک

سوالات رایج برای خرید عینک خرید عینک، چه طبی و چه آفتابی، می‌تواند دلهره‌آور باشد. تنوع مدل‌ها، برندها، و اصطلاحات تخصصی می‌تواند انتخاب را سخت کند. در این مقاله، به سوالات رایج در مورد خرید عینک می‌پردازیم تا این فرآیند

ادامه مطلب »
Snapp-Pay-Home_min

خرید اقساطی عینک

خرید عینک، عدسی، لنز و… در ۴ قسط بدون کارمزد عینک، از محصولاتی است که علاوه بر کمک به بهبود بینایی و مراقبت از چشم ها، به عنوان یکی از افزونه های مد و استایل نیز مورد توجه قرار می

ادامه مطلب »
خرید لنز ارزان

خرید لنز ارزان در مشهد

خرید لنز رنگی و طبی ارزان: راهنمای کامل و جامع خرید لنز رنگی یا طبی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای تغییر رنگ چشم‌ها و یا بهبود بینایی شما باشد. با این حال، قیمت لنزها می‌تواند به طور قابل‌توجهی متفاوت باشد، مخصوصاً

ادامه مطلب »
Size
Home
Shopping
User-Panel
مشاوره

مشاوره رایگان