چشم‌هایتان در معرض خطر دیابت هستند؟ | بینایی سنجی و عینک هیراد

چشم‌هایتان در معرض خطر دیابت هستند؟

بیماری چشم دیابتی چیست؟

بیماری چشم دیابتی یا Diabetic Eye گروهی از مشکلات چشمی است که می تواند افراد دیابتی را تحت تاثیر قرار دهد. این شرایط شامل رتینوپاتی دیابتی، ادم ماکولا دیابتی، آب مروارید و گلوکوم است. با گذشت زمان، دیابت می تواند به چشم آسیب برساند که می تواند منجر به ضعف بینایی یا حتی نابینایی شود. اما شما می توانید با مراقبت از دیابت خود اقداماتی را برای پیشگیری از بیماری چشم دیابتی یا جلوگیری از بدتر شدن آن انجام دهید.

بهترین راه‌ها برای مدیریت دیابت و حفظ سلامت چشم‌ها این است:

  • قند خون، فشار خون و کلسترول خود را که گاهی اوقات ABC دیابت نامیده می شود را مدیریت کنید.
  • اگر سیگار می کشید، برای ترک سیگار کمک بگیرید.
  • سالی یکبار معاینه چشم انجام دهید.

اغلب، هنگامی که آسیب برای اولین بار ایجاد می شود، هیچ علامت هشدار دهنده ای از بیماری چشم دیابتی یا از دست دادن بینایی وجود ندارد. یک معاینه کامل و گشاد شده چشم به پزشک کمک می‌کند تا مشکلات چشمی را زودتر پیدا کرده و درمان کند.

دیابت چگونه بر چشمان من تأثیر می گذارد؟

زمانی که گلوکز خون، که قند خون نیز نامیده می شود، بیش از حد بالا باشد، دیابت روی چشم شما تأثیر می گذارد.

در کوتاه مدت، احتمال کاهش بینایی در اثر افزایش گلوکز خون وجود ندارد. گاهی اوقات افراد زمانی که در حال تغییر برنامه مراقبت از دیابت یا داروهای خود هستند، برای چند روز یا چند هفته تاری دید دارند. گلوکز بالا می تواند سطح مایع را تغییر دهد یا باعث تورم در بافت های چشم شما شود که به تمرکز شما کمک می کند و باعث تاری دید می شود. این نوع تاری دید موقتی است و زمانی که سطح گلوکز شما به حد طبیعی نزدیک می شود از بین می رود.

اگر گلوکز خون شما در طول زمان بالا بماند، می تواند به رگ های خونی کوچک پشت چشم آسیب برساند. این آسیب می تواند در دوران پیش دیابت، زمانی که گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که بتوان دیابت را تشخیص داد، شروع شود.

از رگ های خونی آسیب دیده ممکن است مایع نشت کند و باعث تورم شود. عروق خونی جدید و ضعیف نیز ممکن است شروع به رشد کنند. این رگ‌های خونی می‌توانند در قسمت میانی چشم خونریزی کنند، منجر به زخم شوند یا فشار خطرناکی در داخل چشم ایجاد کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری چشم دیابتی هستند؟

هر فرد مبتلا به دیابت می تواند به بیماری چشم دیابتی مبتلا شود. خطر شما بیشتر است با:

  • گلوکز خون بالا که درمان نشده
  • فشار خون بالا که درمان نشده

کلسترول خون بالا و سیگار کشیدن نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری چشم دیابتی را افزایش دهد.

برخی از گروه ها بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می گیرند. آمریکایی های آفریقایی تبار، سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا، اسپانیایی تبارها/لاتین ها، ساکنان جزایر اقیانوس آرام و افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن بینایی یا نابینایی ناشی از دیابت هستند.

اگر دیابت دارید و باردار می شوید، می توانید در دوران بارداری خود به سرعت دچار مشکلات چشمی شوید. اگر قبلاً به رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستید، ممکن است در دوران بارداری بدتر شود. تغییراتی که به بدن شما کمک می کند از یک کودک در حال رشد حمایت کند، ممکن است بر رگ های خونی چشم شما فشار وارد کند. تیم مراقبت های بهداشتی شما معاینات منظم چشم در دوران بارداری را برای تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات و محافظت از بینایی شما پیشنهاد می کند.

دیابتی که فقط در دوران بارداری رخ می دهد، دیابت بارداری نامیده می شود، معمولاً مشکلات چشمی ایجاد نمی کند. محققان مطمئن نیستند که چرا این مورد اتفاق می افتد.

همچنین، احتمال ابتلا به بیماری چشم دیابتی هر چه مدت طولانی تری به دیابت مبتلا باشید افزایش می یابد.

چشم دیابتی

علائم بیماری چشم دیابتی چیست؟

اغلب علائم اولیه بیماری چشم دیابتی وجود ندارد. ممکن است هیچ درد و تغییری در بینایی خود نداشته باشید زیرا آسیب در داخل چشم شما شروع به رشد می کند، به ویژه با رتینوپاتی دیابتی.

هنگامی که علائم ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر شوند:

  • دید تار یا موج دار
  • تغییر مکرر بینایی، گاهی اوقات از روز به روز
  • مشکل دید در مناطق تاریک یا از دست دادن بینایی
  • دید رنگ ضعیف
  • لکه ها یا رشته های تیره (همچنین به آنها شناور می گویند)
  • جرقه های نور

در صورت داشتن هر یک از این علائم با چشم پزشک خود صحبت کنید.

چگونه پزشکان مشکلات چشمی را از دیابت تشخیص می دهند؟

انجام یک معاینه کامل و گشاد شده چشم بهترین راه برای بررسی مشکلات چشمی ناشی از دیابت است. پزشک قطره‌هایی را در چشم‌های شما می‌ریزد تا مردمک چشم‌تان را باز کند. این به پزشک اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک لنز بزرگ‌نمایی، ناحیه بزرگ‌تری را در پشت هر چشم بررسی کند. دید شما تا چند ساعت پس از یک معاینه گشاد شده تار خواهد بود.

پزشک شما این کار ها را نیز انجام خواهد داد:

  • بینایی خود را آزمایش کنید
  • فشار چشم خود را اندازه گیری کنید

اکثر افراد مبتلا به دیابت باید سالی یک بار برای معاینه کامل چشم به متخصص چشم مراجعه کنند. تیم مراقبت بهداشتی شما ممکن است بر اساس نوع دیابت و مدت زمانی که برای اولین بار تشخیص داده شده است، برنامه متفاوتی را پیشنهاد کند.

پزشکان چگونه بیماری چشم دیابتی را درمان می کنند؟

پزشک ممکن است معاینه چشم را بیشتر از یک بار در سال همراه با مدیریت دیابت توصیه کند. این بدان معنی است که ABC های دیابت خود را مدیریت کنید، که شامل A1c، فشار خون و کلسترول شما و ترک سیگار می شود. از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که برای رسیدن به اهداف خود چه کاری می توانید انجام دهید.

همچنین، پزشکان ممکن است مشکلات پیشرفته چشمی را با دارو، لیزر درمانی، جراحی یا ترکیبی از این گزینه ها درمان کنند.

امتیاز مقاله :
5/5

مطالب مرتبط

Snapp-Pay-Home_min

خرید اقساطی عینک

خرید عینک، عدسی، لنز و… در ۴ قسط بدون کارمزد عینک، از محصولاتی است که علاوه بر کمک به بهبود بینایی و مراقبت از چشم ها، به عنوان یکی از افزونه های مد و استایل نیز مورد توجه قرار می

ادامه مطلب »
خرید لنز ارزان

خرید لنز ارزان در مشهد

خرید لنز رنگی و طبی ارزان: راهنمای کامل و جامع خرید لنز رنگی یا طبی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای تغییر رنگ چشم‌ها و یا بهبود بینایی شما باشد. با این حال، قیمت لنزها می‌تواند به طور قابل‌توجهی متفاوت باشد، مخصوصاً

ادامه مطلب »
خرید عینک اورجینال

خرید عینک اورجینال در نیشابور

خرید آنلاین عینک اورجینال در نیشابور: راهنمای جامع خرید عینک، چه آفتابی و چه طبی، می‌تواند تجربه‌ای چالش‌برانگیز باشد، به خصوص اگر به دنبال برندها و مدل‌های خاص باشید. در نیشابور، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، ممکن است دسترسی

ادامه مطلب »
Size
Home
Shopping
User-Panel
مشاوره

مشاوره رایگان