قوز قرنیه چیست؟ | بینایی سنجی و عینک هیراد

قوز قرنیه چیست؟

آشنایی با بیماری قوز قرنیه چشم

افرادی که قوز قرنیه دارندمعمولا مشکل کاهش بینایی دارند به همین دلیل اپتومتریست و یا پزشک متخصص برای اصلاح اختلالات بینایی و درمان تاری دید آن ها استفاده از عینک طبی را تجویز می کند. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با بیماری شایع قوز قرنیه، نشانه های این اختلال، علل و روش های درمان آن آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

قوز قرنیه چیست؟

این اختلال معمولا در دوران نوجوانی و یا در دهه ی سوم زندگی افراد به وجود می آید و نام علمی آن در اصطلاح پزشکی کراتوکونوس نام دارد که در واقع از جمله اختلالات مربوط به قرنیه است.

در این اختلال بر اساس مطالعات انجام گرفته قرنیه چشم بسیار نازک شده و دچار تغییر شکل می شود. این بیماری معمولا هر دو چشم بیمار را درگیر می کند اما در مواردی ممکن است فقط یک چشم بیمار دچار این عارضه شود.

البته لازم به ذکر است که میزان رشد علائم بیماری قوز قرنیه در هر دو چشم یکسان نیست و ممکن است در یک چشم علائم این بیماری نسبت به دیگری بیشتر باشد.

در این بیماری شکل قرنیه تغییر می کند یعنی قرنیه که شکل استاندارد آن کروی و مخروطی شکل است از حالت گرد خود خارج شود اینگونه افراد به این دلیل دچار ضعف و انحراف در بینایی می شوند که شکست نور و انکسار آن هنگام ورود نور به چشم شان دچار اختلال می شود.

درمان قوز قرنیه

اگر شما با مشاهده ی اولین نشانه های این بیماری به پزشک متخصص و یا بینایی سنج مراجعه کنید می توانید مانع از پیشروی نشانه های این اختلال در بینایی خود شوید. همچنین لازم به ذکر است که این بیماری در کسانی که خانواده ی آن ها سابقه ی این اختلال را در گذشته داشته اند شایع تر است.

در ادامه ی این بخش قصد داریم شما را با بهترین راهکار ها برای درمان بیماری قوز قرنیه آشنا کنیم:

معمولا علائم و نشانه های این بیماری در سال های اولیه ی ابتلا چندان واضح نیست اما افرادی که نمره ی عینک شان به صورت مکرر و با فاصله ی زمانی کم تغییر می کند از افرادی هستند که بیشتر از سایرین دچار این اختلال می شوند.

از شایع ترین علل این بیماری اختلالات ژنتیکی است و معمولا کسانی که اعضای درجه یک خانواده شان دچار این اختلال هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار خواهند گرفت.

از جمله شایع ترین علائم و نشانه های این بیماری می توان به کاهش دید شدید اشاره کرد به همین دلیل اپتومتریست توصیه به استفاده از عینک طبی در اینگونه بیماران برای اصلاح بینایی و دید شان می کند.

شما نباید به علائم و نشانه های حساسیت های فصل بهار بی توجه باشید زیرا ممکن است به احتمال زیاد قوز قرنیه با دیگر بیماری ها نظیر اتیوپی و یا حساسیت های فصلی همراه باشید که از جمله نشانه های آن می توان سوزش و قرمزی چشم و یا اشک غیر طبیعی در چشم باشد.

خوب است بدانید کسانی که از لنز های تماسی استفاده می کنند و یا با دست آلوده چشم شان را مالش می دهند ممکن است بیشتر از سایر افراد این علائم را تجربه کنند.

راه های درمان قوز قرنیه

شما باید برای درمان این بیماری حتما به اپتومتریست یا پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا آنها می توانند بهترین روش درمان را برای اختلال قوز قرنیه برای درمانتان تجویز کنند فقط باید نسبت به نشانه های آن حساس باشید.

اگر شما نشانه های این اختلال را به صورت خفیف داشته باشید اپتومتریست معمولا پس از انجام معاینات اولیه برای شما استفاده از عینک طبی و یا لنز را تجویز می کند.

اما اگر تشخیص پزشک در مورد میزان علائم این بیماری در شما پیشرفته باشد معمولا استفاده از لنز های سخت با قابلیت نفوذ گاز را تجویز می کند. در صورتی که استفاده از لنز های سخت هم نتواند اختلال بینایی و یا آستیگماتیسم چشم شما را درمان کند پزشک متخصص اقدام به عمل جراحی پیوند قرنیه می کند.

قوز قرنیه چیست؟

این عمل جراحی معمولا برای کسانی کاربرد دارد که استفاده از عینک طبی و لنز تاثیر چندانی در بهبود بینایی در آن ها نداشته است و برای تعداد محدودی از افراد این روش توصیه می شود.

 همچنین خوب است بدانید که با این عمل بیمار می تواند سلامت کامل خود را به دست آورد که معمولا در صورتی که درجه ی اختلال قوز قرنیه در بیماران توسط متخصصان شدید تشخیص داده شود مورد استفاده قرار می گیرد.

عمل جراحی دیگری در علم پزشکی به نام عمل پیوند متقاطع بین کلاژن های قرنیه وجود دارد که می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای عمل پیوند قرنیه ی افراد مختلف باشد. این عارضه به دلیل تغییر شکل و حالت طبیعی قرنیه و مخروطی شدن آن ایجاد می شود.

به دلیل شباهت زیاد عارضه ی قوز قرنیه با سایر بیماری های چشمی مانند آستیگماتیسم، پزشکان برای تشخیص آن از دستگاه های قوی بینایی سنجی استفاده می کنند.

قوز قرنیه چه زمانی اتفاق می افتد؟

این عارضه زمانی پیش می آید که قرنیه و یا کراتوکونوس که در واقع سطح شفاف و گنبدی شکل چشم شما است نازک شده و به حالت مخروطی شکل تبدیل شود. این تغییر شکل معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که ساختار قرنیه به اندازه ی کافی استحکام نداشته باشد و نتواند شکل کروی و گرد خود را حفظ کند در نتیجه به صورت برآمده و مخروطی شکل می شود.

قوز قرنیه باعث ایجاد چه اختلالاتی می شود؟

معمولا کسانی که به دلایل مختلف به عارضه ی قوز قرنیه مبتلا می شوند دچار تاری دید و حساسیت به نور خواهند شد. این علائم معمولا در هر دو چشم بیمار تاثیر می گذارد اما گاهی تاثیر آن بر یک چشم بیشتر از چشم دیگر خواهد بود.

این عارضه معمولا در بازه ی سنی ۱۰ تا ۲۵ سالگی در افراد مختلف ایجاد می شود و ممکن است در صورت بی توجهی به درمان علائم آن طی ۱۰ سال پیشرفت کند.

امتیاز مقاله :
5/5

مطالب مرتبط

Swimming-Glasses

راهنمای خرید عینک طبی شنا

خرید عینک شنا طبی  عینک طبی شنا یک وسیله ضروری برای افراد مبتلا به بیماری‌های چشمی است که می‌خواهند از فعالیت‌های آبی لذت ببرند. این عینک‌ها از چشمان شما در برابر اشعه های مضر، رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می

ادامه مطلب »
Buying-Glasses-1

سوالات متداول و رایج در خرید عینک

سوالات رایج برای خرید عینک خرید عینک، چه طبی و چه آفتابی، می‌تواند دلهره‌آور باشد. تنوع مدل‌ها، برندها، و اصطلاحات تخصصی می‌تواند انتخاب را سخت کند. در این مقاله، به سوالات رایج در مورد خرید عینک می‌پردازیم تا این فرآیند

ادامه مطلب »
Snapp-Pay-Home_min

خرید اقساطی عینک

خرید عینک، عدسی، لنز و… در ۴ قسط بدون کارمزد عینک، از محصولاتی است که علاوه بر کمک به بهبود بینایی و مراقبت از چشم ها، به عنوان یکی از افزونه های مد و استایل نیز مورد توجه قرار می

ادامه مطلب »
Size
Home
Shopping
User-Panel
مشاوره

مشاوره رایگان