روش های بهبود و جلوگیری از گودی زیر چشم | بینایی سنجی و عینک هیراد

روش های بهبود و جلوگیری از گودی زیر چشم

گودی چشم: ساختار، علل و درمان

گودی چشم یک مشکل چشمی است که ممکن است افراد را در تمامی سنین تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل به عنوان ورم یا تورم پلک یا سایه پلک نیز شناخته می شود. گودی چشم ممکن است به صورت موقت یا دائمی باشد و معمولاً به علت عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی، آلرژی ها، آسیب به چشم یا عوامل زیبایی ایجاد شود.

در این مقاله، به ساختار گودی چشم، علل آن و روش های درمانی آن خواهیم پرداخت.

علائم فرورفتگی چشم چیست؟

احتمالاً اولین بار وقتی در آینه نگاه می کنید متوجه این گودی زیر چشمانتان می شوید. در حالی که ظاهر دقیق آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما گودی چشم اغلب به شکل های زیر بروز می کند:

– گود شدن زیر چشم

– بروز سایه تیره بر روی پلک های پایینی

– حلقه های سیاه زیر چشمان

– نازک شدن پوست زیر چشم ها

– از آنجایی که سیاهی دور چشم معمولاً در نتیجه افزایش سن است، اکثر مردم در اواخر دهه ۳۰ و اوایل ۴۰ سالگی متوجه گود شدن و سیاهی چشم می شوند.

 

 

دلایل فرورفتگی چشم:

گودی چشم می تواند دلایل زیادی داشته باشد و بیشتر اوقات، یک مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی شود. در ادامه به بررسی دلایلی که باعث ایجاد این عارضه می شود می پردازیم:

افزایش سن

با افزایش سن، چربی، تراکم استخوان و همچنین ساختارهایی در بدن که همه چیز را کنار هم نگه می دارند، کاهش می یابند. پوست، کلاژن خود را از دست می دهد و نازک تر و شفاف تر می شود. گودی در اطراف چشم نیز بخشی از این فرآیند ناشی از سالخوردگی می باشد.

کاهش وزن چشمگیر و ناگهانی

زمانی که وزن زیادی از دست می دهید، از دست دادن چربی از تمام نواحی بدن شما، از جمله صورت شما صورت میگیرد. از دست دادن چشمگیر چربی در صورت همچنین می تواند رگ های خونی اطراف چشم شما را قابل مشاهده تر و شفاف تر کند.

eye-bag-01_min

ژنتیک

موقعیت چشمان شما در حفره آنها به ژنتیک شما بستگی دارد. اگر سایر اعضای خانواده شما نیز دارای گودی زیر چشم یا تیرگی اطراف چشم هستند، ممکن است بخشی از DNA شما باشد.

کمبود خواب

خواب بی کیفیت یا کم خوابی یک مشکل رایج در جامعه امروزی است. کمتر از ۷ ساعت خواب آرام مکرر می تواند بر ظاهر شما تأثیر بگذارد.

کم آبی بدن

عدم آبرسانی مناسب می تواند منجر به گودی چشم، به خصوص در کودکان شود. به ویژه کودکانی که در معرض کم آبی ناشی از ویروس ها و باکتری های معده هستند. اگر کودک شما گودی چشم همراه با اسهال و استفراغ دارد، به پزشک مراجعه کنید.

این می تواند نشانه کم آبی جدی باشد. سایر علائم کم آبی بدن شامل تشنگی بیش از حد، خروجی کم ادرار و خشکی دهان است. علاوه بر این، کم آبی شدید می تواند باعث بی حالی یا کاهش پاسخ دهی شود.

 

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می شود بدن ما ملانین تولید کند که پوست ما را تیره می کند. اگر به دلیل ژنتیکی که دارید پوست زیر چشمتان تیره تر است، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند پوست را تیره تر کند. دایره های تیره زیر چشم ممکن است مانند سایه به نظر برسند که می تواند باعث ظاهر شدن گودی زیر چشم ها شود.

آلرژی

رینیت آلرژیک که آلرژی فصلی نیز نامیده می شود، می تواند باعث ایجاد حلقه های سیاه در زیر چشم ها شود و ظاهری گود به چشم بدهد. همچنین، افراد مبتلا به آلرژی ممکن است پوست اطراف چشم را مالش یا خراش دهند که منجر به سوزش شود.

عفونت های سینوسی

التهاب سینوس ها یا عفونتی به نام سینوزیت می تواند چشمان شما را تیره و فرورفته نشان دهد. فشار، درد و گرفتگی بینی از دیگر علائم عفونت سینوسی هستند. اگر فکر می کنید عفونت سینوسی دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند کلاژن را تخریب کند و باعث می شود پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. این می تواند منجر به افتادگی پوست صورت و ظاهر شدن گودی چشم شود.

آیا در صورت گود افتادگی چشم باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با گذشت زمان و با وجود تلاش های شما برای بهتر خوابیدن و نوشیدن آب کافی، گودی و افتادگی چشم های شما بدتر می شود، یا اگر با علائم دیگری همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. در قرار ملاقات شما، پزشک سابقه پزشکی شما را می گیرد و چشم های شما معاینه می کند.

آن ها می خواهند درباره داروهایی که مصرف می کنید و مدت زمانی که دچار گودی چشم شده اید را بدانند. در مورد علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید، مانند گرفتگی بینی، خارش چشم، یا خستگی، یا اگر اخیراً وزن خود را کاهش داده اید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

بر اساس علائم شما، پزشک ممکن است آزمایش های آزمایشگاهی را برای تعیین علت فرورفتگی چشمان شما تجویز کند.

آیا فرورفتگی چشم می تواند شرایط دیگری ایجاد کند؟

گود افتادگی چشم در اثر افزایش سن یا ژنتیک خطرناک نیست و نباید مشکل دیگری ایجاد کند. با این حال، تغییرات منفی در ظاهر یک فرد می تواند واکنش های عاطفی را ایجاد کند. عزت نفس ضعیف و اعتماد به نفس پایین می تواند در نهایت منجر به افسردگی یا اضطراب شود.

آیا فرورفتگی چشم چگونه درمان می شود؟

فرورفتگی چشم در اثر آلرژی یا عفونت سینوسی را می توان با دارو درمان کرد. آنتی هیستامین ها و قطره های چشمی بدون نسخه می توانند به کاهش علائم آلرژی کمک کنند. گاهی اوقات برای درمان عفونت سینوسی به آنتی بیوتیک های تجویزی نیاز است.

تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی:

برای کمک به کاهش گودی چشم، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

– برنامه خواب ثابتی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید تا صبح روز بعد سرحال باشید.

– روی یک مرطوب کننده با کیفیت با ضد آفتاب سرمایه گذاری کنید.

– روغن بادام را استفاده کنید؛ مطالعه ای سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که ممکن است رنگ دو چشم و رنگ پوست را بهبود بخشد.

– چای کیسه ای گرم و مرطوب را مستقیماً زیر چشمان خود قرار دهید. چای سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است و گردش خون را تقویت می کند.

– دو برش از خیار سرد شده را بردارید و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید تا تحریک و رطوبت آن کاهش یابد.

– از کمپرس سرد استفاده کنید.

– هنگامی که بیرون می روید از ضد آفتاب از جمله کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

– به مقدار کافی آب بنوشید.

– از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.

– سبزیجات سبز تیره و برگ دار بخورید.

– سیگار را ترک کنید.

– هنگام استفاده از آرایش مراقب باشید. قبل از آرایش کردن، از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان را آبرسانی کند و از چسبندگی آرایشتان مطمئن شوید. سپس یک کانسیلر با پایه زرد که سایه روشن تری نسبت به پوست شما دارد استفاده کنید تا به روشن شدن ناحیه کمک کند.

چشم انداز فردی با چشمان فرورفته چیست؟

برای اکثر مردم، گود افتادگی چشم ها تنها بخشی طبیعی از روند پیری است، بنابراین تنها نگرانی مربوط به ظاهر فیزیکی و اعتماد به نفس شماست. درمان های زیادی در بازار وجود دارد، از جمله مرطوب کننده ها، و همچنین روش های غیرتهاجمی مانند پرکننده های پوستی، برای کمک به به حداقل رساندن ظاهر فرورفته چشم ها.

اگر نگران فرورفتگی چشم هستید یا علائم دیگری همراه با فرورفتگی چشم دارید، به پزشک مراجعه کنید.

در کل، گودی چشم یک مشکل چشمی شایع است که می تواند از عوامل مختلفی نظیر آلرژی ها، عوامل ژنتیکی، آسیب به چشم و… ایجاد شود. درمان گودی چشم بستگی به علت اصلی و شدت مشکل دارد و ممکن است از روش های مختلفی نظیر مدیریت آلرژی، استفاده از کمپرس گرم یا سرد، داروها یا جراحی استفاده شود. در هر صورت، مشورت با پزشک چشم پزشکی برای تشخیص دقیق و تعیین درمان مناسب بسیار مهم است.

امتیاز مقاله :
5/5

مطالب مرتبط

Snapp-Pay-Home_min

خرید اقساطی عینک

خرید عینک، عدسی، لنز و… در ۴ قسط بدون کارمزد عینک، از محصولاتی است که علاوه بر کمک به بهبود بینایی و مراقبت از چشم ها، به عنوان یکی از افزونه های مد و استایل نیز مورد توجه قرار می

ادامه مطلب »
خرید لنز ارزان

خرید لنز ارزان در مشهد

خرید لنز رنگی و طبی ارزان: راهنمای کامل و جامع خرید لنز رنگی یا طبی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای تغییر رنگ چشم‌ها و یا بهبود بینایی شما باشد. با این حال، قیمت لنزها می‌تواند به طور قابل‌توجهی متفاوت باشد، مخصوصاً

ادامه مطلب »
خرید عینک اورجینال

خرید عینک اورجینال در نیشابور

خرید آنلاین عینک اورجینال در نیشابور: راهنمای جامع خرید عینک، چه آفتابی و چه طبی، می‌تواند تجربه‌ای چالش‌برانگیز باشد، به خصوص اگر به دنبال برندها و مدل‌های خاص باشید. در نیشابور، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، ممکن است دسترسی

ادامه مطلب »
Size
Home
Shopping
User-Panel
مشاوره

مشاوره رایگان