نحوه و نکات مهم استفاده از لنز طبی | بینایی سنجی و عینک هیراد

نحوه و نکات مهم استفاده از لنز طبی

نحوه استفاده از لنز تماسی

لنز های تماسی یکی از رایج ترین جایگزین های عینک ها می باشد که برای استفاده از آن باید نکات مهمی را رعایت کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

اپتومتریست پس از انجام معاینات بینایی، برای کسانی که تمایل به استفاده از عینک طبی ندارند برای بهبود عیوب انکساری چشمشان لنز طبی تماسی را تجویز می کنند. کسانی که تمایل دارند از لنز های طبی تماسی برای دید واضح تر استفاده کنند لازم است تا درباره ی نحوه ی استفاده درست و اصولی از آن آموزش ببینند.

زیرا چشم عضو بسیار حساسی است که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی ممکن است دچار انواع آلودگی و بیماری شود و عفونت های چشمی بسیار خطرناکی را ایجاد کند به همین دلیل لازم است تا نحوه ی صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید تا از عوارض استفاده از لنز ایمن باشید.

در این بخش قصد داریم شما را با نحوه ی استفاده از لنز های طبی برای جلوگیری از عوارض استفاده از لنز به دلیل ناآگاهی بسیاری از افراد آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید:

نحوه گذاشتن لنز در چشم

  1. دست‌ها را ۱۰ تا ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.
  2. بعد از شست و شوی دست ها لازم است تا دست تان را با حوله ی بدون پرز خشک کنید زیرا پرز دار بودن دستمال یا حوله باعث می شود که پرزها روی انگشتان شما بچسبد و زمانی که قصد دارید لنز ها را داخل چشم خود بگذارید این ذرات وارد چشمتان شود.
  3. در مرحله ی بعد لازم است لنز ها را از داخل بسته بندی بیرون بیاورید، روی نوک انگشت تان قرار دهید و سپس بررسی کنید که لنز روی انگشتان به صورت صحیح و رو به سمت بالا قرار گرفته است.

 زیرا در صورتی که نسبت به این مسئله بی توجه باشید و لنز برعکس روی انگشت شما باشد باعث ایجاد سوزش های چشمی و قرمز شدن این ناحیه می شود.

  1. شما باید برای استفاده از لنز طبی در مقابل آینه بایستید و سپس با انگشتان خود پلک بالا و پایین را از یکدیگر کاملا باز کنید و سپس انگشت تان را که لنز روی آن قرار گرفته است داخل چشمتان برده و به آرامی روی سطح آن قرار دهید.

پس از این مرحله  لازم است که چشمتان را چند نوبت باز و بسته کنید تا لنز سر جای خود داخل چشم قرار بگیرد.

نحوه استفاده از لنز تماسی

برداشتن لنز از چشم

در این مرحله لازم است تا به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه به صورت کامل و دقیق دست هایتان را بشویید و سپس با استفاده از حوله و یا دستمال بدون پرز دست های خود را کاملا خشک کنید.

پس از آن در مقابل آینه بایستید و با انگشتان پلک های بالا و پایین را کاملا باز کنید و سپس با نوک دو انگشت شست و اشاره به آرامی دو گوشه ی سمت راست و چپ لنز طبی را گرفته و آن را از چشم تان خارج کنید.

در صورتی که لنز  شما یکبار مصرف است می توانید پس از اینکه از چشمتان خارج کردید آن را دور بیندازید ولی در صورتی که لنز شما مدت دار است می توانید آن را در داخل جای لنز خود قرار دهید و حتما از مایع مناسب داخل جای لنز خود استفاده کنید.

آموزش گذاشتن و برداشتن لنز تماسی

خیلی از افراد معمولا در مراحل اولیه و چند نوبت اول قرار دادن لنز داخل چشم دچار خطا و اشتباه می شوند و یا نمی توانند به درستی این کار را انجام دهند.

اما لازم است بگوییم که جای نگرانی نیست و این امر بسیار طبیعی است زیرا در اولین نوبت معمولا افراد ترس گذاشتن لنز داخل چشم شان را دارند. اما پس از چند بار تمرین این کار برای شما کاملا عادی و طبیعی می شود.

در هنگام گذاشتن لنز در چشم به این مسئله دقت داشته باشید که زیر لنز شما حباب تشکیل نشده باشد زیرا وجود حباب های هوا زیر لنز تان باعث عدم قرار گرفتن صحیح لنز روی چشمتان و ایجاد احساس ناراحتی و سوزش می شود.

همچنین عدم قرار گرفتن صحیح لنز روی چشمتان ممکن است باعث بیرون افتادن ناگهانی لنز از چشمتان با هر دفعه پلک زدن و یا حرکت دادن چشم تان شود.

استفاده از لنز اصول و قواعد مخصوص خود را دارد مثلا شما هرگز نباید با دست آلوده چشم خود را بمالید زیرا ممکن است علاوه بر بیرون افتادن لنز از چشم تان باعث ورود آلودگی های مختلف به آن شود.

کسانی که برای اولین بار است از لنز طبی استفاده می کنند ممکن است چشم شان پس از قرار گرفتن لنز در آن دچار سوزش و ریزش اشک شود؛ باید به این نکته مهم دقت داشته باشید به وجود آمدن این حالت به دلیل عدم آمادگی چشم شما به ورود  جسم خارجی مانند  لنز به درون چشم است و به همین دلیل  نباید نگران این مسئله باشید.

برای گذاشتن و برداشتن لنز باید ناخن های خود را کوتاه کنید و همچنین به بهداشت ناخن های خود توجه زیادی داشته باشید زیرا شما با داشتن ناخن های بلند نمی توانید این کار را انجام دهید .

نحوه مراقبت از لنز تماسی

زیرا این کار با داشتن ناخن های بلند علاوه بر خطرناک بودن ممکن است  به بافت چشم شما و لنز طبی تماسی آسیب وارد کند و آن را دچار پارگی نماید.

در صورتی که تمایل به کوتاه نگه داشتن ناخن های تان برای استفاده از لنز و قرار دادن آن داخل چشم تان ندارید بهتر است از ابزار و لوازم مربوط برای جلوگیری از عوارض لنز استفاده کنید.

شما باید به دلیل اینکه لنز داخل چشم قرار می گیرد به صورت کامل دستتان را بشویید همچنین در نگهداری از لنز طبی نهایت دقت و توجه را در رعایت نکات بهداشتی داشته باشید زیرا ورود هرگونه آلودگی در چشم ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شما شود.

در این مطلب قصد داریم تا به مهم ترین سوالات شما راجع به استفاده از لنز های طبی تماسی پاسخ دهیم پس در ادامه ی مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

اگر لنز من پاره شد چه کار می توانم بکنم؟

اگر لنز شما به دلایلی دچار پارگی شد به هیچ وجه آن را دوباره داخل چشم خود قرار ندهید زیرا به های تیز آن ممکن است به بافت چشم شما آسیب برساند.

از کجا متوجه شوم که لنز را برعکس در چشم گذاشته‌ام؟

  1. اگر بعد از قرار دادن لنز داخل چشم هایتان متوجه به وجود آمدن هرگونه درد، سوزش و تاری در بینایی خود شدید این عوامل نشان دهنده این است که شما لنز تان را به درستی در چشم قرار نداده اید.
  2. شما احساس می کنید که لنزتان درون چشم شما ثابت نیست و حرکت می کند.
  3. اگر شما پس از قرار دادن لنز داخل چشم تان احساس راحتی نکنید طوری که انگار شن یا ماسه درون چشم شما در حال حرکت است.
امتیاز مقاله :
5/5

مطالب مرتبط

Snapp-Pay-Home_min

خرید اقساطی عینک

خرید عینک، عدسی، لنز و… در ۴ قسط بدون کارمزد عینک، از محصولاتی است که علاوه بر کمک به بهبود بینایی و مراقبت از چشم ها، به عنوان یکی از افزونه های مد و استایل نیز مورد توجه قرار می

ادامه مطلب »
خرید لنز ارزان

خرید لنز ارزان در مشهد

خرید لنز رنگی و طبی ارزان: راهنمای کامل و جامع خرید لنز رنگی یا طبی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای تغییر رنگ چشم‌ها و یا بهبود بینایی شما باشد. با این حال، قیمت لنزها می‌تواند به طور قابل‌توجهی متفاوت باشد، مخصوصاً

ادامه مطلب »
خرید عینک اورجینال

خرید عینک اورجینال در نیشابور

خرید آنلاین عینک اورجینال در نیشابور: راهنمای جامع خرید عینک، چه آفتابی و چه طبی، می‌تواند تجربه‌ای چالش‌برانگیز باشد، به خصوص اگر به دنبال برندها و مدل‌های خاص باشید. در نیشابور، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، ممکن است دسترسی

ادامه مطلب »
Size
Home
Shopping
User-Panel
مشاوره

مشاوره رایگان