راه حل رفع خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر | بینایی سنجی و عینک هیراد

راه حل رفع خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر

خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر

خستگی چشم در هنگام کار با کامپیوتر به عنوان علایم سندرم بینایی کامپیوتری (Computer Vision Syndrome یا CVS) شناخته می‌شود. سی وی اس که در واقع یک اختلال در بینایی انسان محسوب می شود به دلیل فعالیت بیش از حد و غیر طبیعی در کارکردن با انواع وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل، کامپیوتر، تبلت، آی پد و… به وجود می آید.

کسانی به علائم و نشانه های سی وی اس مبتلا می شوند که به صورت افراطی و نامتعارف از کامپیوتر و یا موبایل استفاده می کنند. این پدیده در میان نوجوانانی که تمایل زیادی به بازی های کامپیوتری و یا کار با تلفن همراه دارند شایع است.

علائم سی وی اس CVS:

اگر شما بیش از ۲ ساعت از کامپیوتر و موبایل استفاده کنید به احتمال زیاد در معرض علائم سی وی اس قرار خواهید گرفت ، این علایم شامل موارد زیر می باشد:

  • خستگی چشم
  • سوزش چشم
  • خشکی چشم
  • تاری دید
  • ریزش اشک
  • سردرد
  • حساسیت به نور یا پخش نور
  • درد در ناحیه گردن،شانه و کمر
  • دوبینی
  • عدم تمرکز دید (فوکوس)

چرا هنگام کار با کامپیوتر دچار خشکی چشم می شویم؟

اگر دقت کرده باشید شما هم زمانی که مشغول کار کردن با کامپیوتر هستید کمتر پلک می زنید و این عامل جزو مهم ترین دلایل برای احساس سوزش و خشکی چشم شما است. در واقع بر اساس مطالعات انجام گرفته افراد حین کارکردن با کامپیوتر ۱/۵ حالت عادی شان عمل پلک زدن را انجام می دهند.

همچنین یکی از دلایل این امر می تواند خیره شدن زیاد به صفحه ی کامپیوتر باشد که سبب می شود چشم شما برای مدت زمان طولانی باز بماند و مغز فرمان پلک زدن را به صورت طبیعی صادر نکند، در نتیجه اشک روی چشم با سرعت بیشتری تبخیر می شود و خشکی چشم و سوزش را به وجود می آورد.

در کل، همه ی انسان به صورت طبیعی حروف چاپ شده را از حروفی که روی صفحه ی نمایشگر کامپیوتر وجود دارد واضح تر می بینند علت این امر این است که حروف چاپ شده کنتراست قدرتمند تری با صفحه ی سفید زمینه دارد و به اصطلاح لبه های کلمه ها و اشکال  آن واضح تر دیده می شود.

اما در صفحه ی نمایشگر مانیتور اینگونه نیست و لبه ها به صورت واضح دیده نمی شوند و در واقع حروف مختلف از یک مرکز با کنتراست و روشنی بالا شروع می شود و به طور تدریجی در لبه ها  کم رنگ شده و به سمت رنگ خاکستری متمایل می شوند که این مساله تطابق و تمرکز چشم روی این تصاویر را سخت تر می کند.

بنابراین چشم ها به سمتی که نیاز به فوکوس کمتری باشد تمایل دارند و ناخواسته به آن سمت حرکت می کنند و دوباره کشیده می شوند تا روی صفحه کامپیوتر فوکوس کنند، این کشش و انقباض مداوم عضلات چشم به مرور زمان باعث خستگی، درد چشم و دیگر علائم می شود که معمولا حین کار با کامپیوتر و یا بعد از آن ایجاد می شود.

راه حل رفع خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر

۱۰ راهکار برای برای کاهش خستگی چشم و پیشگیری از CVS:

۱- انجام معاینات چشمی

اولین و مهم ترین کاری که بهتر است انجام دهید مراجعه به یک مرکز بینایی سنجی معتبر و انجام معاینات چشم می باشد. احتمال آنکه چشم شما داری آستیگمات و یا ضعیفی خفیف باشد و خودتان از آن آگاه نباشید زیاد است؛ معمولا با تجویز عینک بخش عظیمی از مشکلات چشمی شما از بین می رود.

در صورتی که عینک برایتان تجویز شد بهتر است از عدسی های بلو کنترل یا بلو کات برای عینکتان سفارش دهید تا مانع ورود نور آبی صفحه مانیتور ها به چشمان خود شوید.

۲- به‌ طور ارادی و مرتب پلک بزنید

پیشنهاد ما به شما هنگام کار کردن با کامپیوتر این است که تلاش کنید آگاهانه پلک بزنید زیرا این کار باعث می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شود و مانع خشکی چشم خواهد شد. در صورت موثر نبودن این راهکار می توانید از قطره ی چشم یا قطره های اشک مصنوعی برای جلوگیری از سوزش چشم خود استفاده کنید.

۳- کامپیوتر خود را تنظیم کنید

برای جلوگیری از خشکی چشم و دیگر علائم باید مرکز مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر از چشم شما قرار بگیرد زیرا این کار باعث می شود تا سر و گردنتان در وضعیت راحت تری قرار بگیرند.

۴- تنظیم مناسب نور اتاقتان را فراموش نکنید

برای این منظور شما باید به جایگاه میز کامپیوتر خود دقت کنید یعنی سیستم خود را جایی قرار ندهید که نور آفتاب به صورت مستقیم به آن بتابد مثلا میز کارتان را نزدیک پنجره اتاق قرار ندهید.

قبل از شروع کار با سیستم حتما پرده های اتاقتان را بکشید و روشنایی فضا را متعادل کنید و اگر که از چراغ مطالعه حین کار خود استفاده می کنید طوری قرار دهید که نور آن روی صفحه ی کامپیوتر شما نباشد که با انعکاس آن چشم شما درد بگیرد.

۵- به صورت پیوسته کار نکنید و به چشمان خود استراحت دهید

شما می توانید بعد از هر ۲۰ دقیقه به جای دیگری غیر از صفحه نمایشگر سیستم تان نگاه کنید که بهتر است در این لحظه به دورترین نقطه نگاه کنید این کار باعث می شود ماهیچه های چشمان شما کمی فراغت پیدا کرده و بیشتر پلک بزنید و به این ترتیب اشک چشمتان به صورت طبیعی حفظ خواهد شد.

همچنین سعی کنید هر ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت کار، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از جایتان بلند شوید و راه بروید.

۶- فاصله مانیتور را از چشمان تان به صورت استاندارد تنظیم کنید

اگر شما هم تایپیست هستید و برای مدت زمان طولانی به صفحه ی مانیتور نگاه می کنید چشم شما خسته می شود. برای جلوگیری از این آسیب می توانید فاصله ای در حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر را برای سیستم با خودتان در نظر بگیرید به این ترتیب چشمان شما دیرتر دچار احساس درد و خستگی می شود.

خستگی چشم

۷- هنگام کار با کامپیوتر از عینک بلو کنترل استفاده کنید

عینک بلو کنترل یا بلو کات در واقع نوعی عینک محافظتی است که در عدسی های بینایی برای جلوگیری از عبور نور آبی ساطع شده از صفحه های دیجیتال و وسایل الکترونیکی تعبیه شده است.

این عینک باعث می شود تا چشمان شما در اثر کارکردن با کامپیوتر دیر تر خسته شود همچنین باعث کاهش فشار روی چشم شما و خشکی آن می شود و در نتیجه علائم آزار دهنده را کاهش می دهد.

بنابراین توصیه ما به شما این است اگر با رعایت موارد بالا باز هم دچار خشکی چشم و یا درد یا سوزش هستید حتما از عینک بلو کنترل (Blue Control) استفاده کنید.

برای اینکه مطلب را واضح تر توضیح دهیم باید به این نکته ی مهم اشاره کنیم که ما هنگام نگاه کردن به صفحه ی مانیتور به دلیل فاصله ی سیستم، از دید متوسط خود استفاده می کنیم در حالی که به صورت طبیعی چشم شما عادت به تماشای اشیاء دور یا نزدیک دارد، این در حالی است که تماشای صفحه ی نمایشگر مربوط به دید میانی یا متوسط فرد است، بنابراین اگر خواستید از عینک استفاده کنید حتما به اپتومتریست و یا چشم پزشک مراجعه کنید تا عینک مناسب چشمتان را تجویز کنند.

۸- تنظیم روشنی نور تصویر صفحه کامپیوتر یا موبایل

نور صفحه موبایل یا کامپیوتر خود را تنظیم کنید طوری که نور آنها همسان نور محیط باشد. همچنین رنگ و اندازه فونت را در بهترین حالت برای چشمانتان قرار دهید.

  • اندازه نوشته ها باید ۳ برابر کوچکترین اندازه ای باشد که می توانید از فاصله ی معمولی بخوانید.
  • متن سیاه روی زمینه ی سفید بهترین ترکیب رنگی می باشد.

۹- مانیتور خود را به روز کنید

از مانیتورهای جدید ال سی دی  استفاده کنید که برای چشم شما مناسب ترند و دارای پوشش آنتی رفلکتیو (Anti Reflective) هستند. استفاده از مانیتورهای بزرگ تر و با رزولوشن بالاتر در پیش گیری از خستگی چشم کمک کننده هستند.

۱۰- هنگام کار با کامپیوتر قوز نکنید

موقع کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست و شانه را عقب بدهید. اگر موقع کار با کامپیوتر قوز بنشینید باعث درد در گردن و شانه می شوید. از صندلی استاندارد استفاده کنید و پشتی آن را تنظیم کنید طوری که کاملا به پشت شما بچسبد.

در موسسه بینایی سنجی و عینک هیراد با استفاده از دانش روز دنیا و مجهز ترین دستگاه ها چشم هایتان به صورت دقیق معاینه شده و بهترین مشاوره بابت انتخاب فریم و عدسی  به شما ارائه خواهد شد.

امتیاز مقاله :
5/5

مطالب مرتبط

Swimming-Glasses

راهنمای خرید عینک طبی شنا

خرید عینک شنا طبی  عینک طبی شنا یک وسیله ضروری برای افراد مبتلا به بیماری‌های چشمی است که می‌خواهند از فعالیت‌های آبی لذت ببرند. این عینک‌ها از چشمان شما در برابر اشعه های مضر، رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می

ادامه مطلب »
Buying-Glasses-1

سوالات متداول و رایج در خرید عینک

سوالات رایج برای خرید عینک خرید عینک، چه طبی و چه آفتابی، می‌تواند دلهره‌آور باشد. تنوع مدل‌ها، برندها، و اصطلاحات تخصصی می‌تواند انتخاب را سخت کند. در این مقاله، به سوالات رایج در مورد خرید عینک می‌پردازیم تا این فرآیند

ادامه مطلب »
Snapp-Pay-Home_min

خرید اقساطی عینک

خرید عینک، عدسی، لنز و… در ۴ قسط بدون کارمزد عینک، از محصولاتی است که علاوه بر کمک به بهبود بینایی و مراقبت از چشم ها، به عنوان یکی از افزونه های مد و استایل نیز مورد توجه قرار می

ادامه مطلب »
Size
Home
Shopping
User-Panel
مشاوره

مشاوره رایگان